ترکیب روغن زیتون و آب لیمو: فواید و معایب

بازدید: 5,477 بازدید

روغن زیتون و آب لیمو: افسانه ها، فواید و معایب

روغن زیتون و آب لیمو ترکیبات رایج در بسیاری از غذاها، به ویژه در مناطق مدیترانه و شام هستند.

برخی افراد ادعا می کنند که ترکیب روغن زیتون و آب لیمو می تواند طیف وسیعی از بیماری ها مانند سنگ کیسه صفرا، درد مفاصل و پیری زودرس را درمان کند.

علاوه بر این، مطالعات، فواید سلامتی بالقوه مواد مغذی موجود در روغن زیتون و آب لیمو را به طور جداگانه بررسی کرده اند.

در این مقاله، در مورد اینکه آیا تحقیقاتی برای حمایت از فواید فرضی ترکیب روغن زیتون و آب لیمو وجود دارد یا خیر بحث خواهیم کرد. همچنین مزایا و معایب احتمالی هر یک از این مواد را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید:    

zeytoonchi


فواید روغن زیتون

روغن زیتون با فشار دادن روغن میوه های رسیده زیتون به روش های مختلف از جمله فشار و سانتریفیوژ استخراج می شود. روغن زیتون فرابکر  (EVOO) با کیفیت ترین نوع در نظر گرفته می شود.

EVOO تقریباً از ۷۳٪ اسید اولئیک، یک اسید چرب غیراشباع تک غیر اشباع سالم برای قلب (MUFA) تشکیل شده است. همچنین منبع عالی ویتامین E و K است

یکی دیگر از ویژگی های جذاب روغن زیتون وجود فراوان ترکیبات طبیعی به نام پلی فنول است. این‌ها آنتی اکسیدان های قوی هستند که ترکیبات مضری به نام رادیکال های آزاد را در بدن شما پاک می کنند و از شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

فواید آب لیمو

مایع ترش فشرده شده از لیمو به آب لیمو معروف است. لیمو یک میوه مرکباتی است که منشأ آن دریای مدیترانه است و بخشی از خانواده گیاهان Rutaceae (مرکبات) است.

آب لیمو منبع غنی از آنتی اکسیدان ها به ویژه ویتامین C است. لیمو همچنین حاوی فلاونوئیدها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی را دارا می‌باشد.


کوتاه

روغن زیتون با استخراج روغن از میوه رسیده زیتون به دست می آید. این روغن حاوی بسیاری از مواد مغذی از جمله MUFA (اسید های چرب غیر اشباع)، پلی فنل ها و ویتامین های E و K است.

آب ترش گرفته شده از لیمو را آب لیمو می نامند. سرشار از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C است.


ادعاهایی در مورد ترکیب

با یک جستجوی آنلاین سریع، معجون های مختلفی را خواهید یافت که گفته می شود با استفاده از آب لیمو، روغن زیتون یا ترکیبی از این دو، پاکسازی و سم زدایی را انجام می دهند.

ظاهراً مواد پاک کننده و سم زدایی مواد زائد و سمومی را که در طول زمان در بدن شما انباشته شده اند دفع می کند.

با این حال، به نظر نمی رسد که مطالعات زیادی در مورد اینکه آیا آب لیمو و روغن زیتون می توانند به پاکسازی یا سم زدایی کمک کنندوجود داشته باشد.

بررسی سال ۲۰۱۸ از ۲۷ نمونه مورد مطالعه با کیفیت بالا به بررسی اثرات سلامتی مصرف روغن زیتون در مقایسه با سایر روغن های گیاهی پرداخت.

محققان دریافتند زمانی که افراد در طول دوره مطالعه روغن زیتون مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که روغن های گیاهی دیگر مصرف می کردند، سطح کلسترول بد (LDL) کمتر و سطح کلسترول خوب (HDL) در خونشان بیشتر بود.

هیچ مطالعه ای در جستجوی تحقیقات با کیفیت بالا نشان نداد که مصرف روغن زیتون مشکلات گوارشی را تسکین می دهد.

با این حال، آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های موجود در روغن زیتون و آب لیمو را می‌توان «پاک‌کننده» نامید زیرا رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی یا «پاک‌کننده» می‌کنند، که در غیر این صورت باعث آسیب سلولی می‌شوند و ممکن است موجب بیماری و به بیماری کمک کنند.

بدن انسان روش های بیولوژیکی مختلفی برای حذف سموم و حفظ عملکرد مطلوب دارد

برای کمک به عملکرد بهتر بدن، توصیه می‌کنم از یک رژیم غذایی متنوع حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و منابع پروتئین کم استفاده کنید.

ادعای کاهش وزن

تحقیقات نشان داده است که اجزای خاصی در آب لیمو و روغن زیتون – ویتامین C در آب لیمو و MUFA در روغن زیتون – در مدیریت وزن نقش دارند.

آب لیمو سرشار از ویتامین C است. یک وعده ۳ اونس (۱۰۰ گرم) حاوی ۳۸.۷ میلی گرم است که ۴۳ درصد از مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای مردان و ۵۲ درصد از RDA برای زنان است.

RDA مخفف Recommended Dietary Allowance (مصرف روزانه‌ی توصیه شده ماده در رژیم غذایی) است و برای مواد غذایی مختلف (مانند عناصر شیمیایی و ویتامین‌ها) تعریف می‌شود.

در بدن انسان، ویتامین C یک جزء مهم مورد نیاز برای ساخت کارنیتین است.

کارنیتین یکی از مشتقات آسیدآمینه است که به طور طبیعی یافت می شود و غالبا به صورت مکمل مصرف می شود. قرص ال کارنیتین برای کاهش وزن استفاده می شود و می تواند بر عملکرد مغز تاثیر داشته باشد.

کارنیتین ترکیبی است که مولکول های چربی را به داخل سلول ها منتقل می کند و در آنجا تجزیه شده و به عنوان منبع انرژی استفاده می شود. بنابراین، مصرف ناکافی ویتامین C ممکن است منجر به کاهش تجزیه چربی شود.

در یک مطالعه قدیمی‌تر در سال ۲۰۰۶، بزرگسالان سالم با ویتامین C اندکی در مقایسه با افرادی که سطح ویتامین C کافی داشتند، ۲۵ درصد چربی کمتری را هنگام راه رفتن روی تردمیل به مدت ۶۰ دقیقه می‌سوزانند.

به نظر می رسد هیچ مطالعه ای وجود ندارد که اثرات مصرف مخلوط روغن زیتون و آب لیمو را بر وزن نشان دهد. با این حال، اجزای منفرد ممکن است زمانی که با هم ترکیب شوند، همچنان موثر هستند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشیم که مطالعات جدیدتر در انسان مورد نیاز است.

سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا

عادات غذایی شما می تواند نقش مهمی در تشکیل سنگ کلیه و کیسه صفرا داشته باشد. مصرف کم ویتامین C و مصرف زیاد چربی های اشباع شده به این شرایط کمک می کند

سنگ های صفراوی رسوبات جامد شده از مایعات گوارشی و کلسترول هستند که در کیسه صفرا ایجاد می شوند. بسته به اندازه و محل سنگ کیسه صفرا، ممکن است علائمی را تجربه کنید یا نداشته باشید.

برخی منابع پیشنهاد کرده اند که برخی افراد از ترکیب آب لیمو و روغن زیتون برای تقویت حرکت سنگ کیسه صفرا به عنوان یک درمان عامیانه استفاده می کنند. با این حال، هیچ تحقیقی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

بسیاری از دستورالعمل های تغذیه سالم برای کمک به پیشگیری از سنگ کیسه صفرا وجود دارد، از جمله توصیه به مصرف چربی های سالم مانند روغن زیتون.

برخی شواهد حاکی از آن است که خوردن چربی های سالم مانند روغن زیتون ممکن است با انقباض و تخلیه منظم کیسه صفرا به پیشگیری از سنگ کیسه صفرا کمک کند.

کمبود ویتامین C نیز با افزایش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا مرتبط است. ویتامین C ممکن است با تبدیل کلسترول به اسیدهای صفراوی از متبلور شدن کلسترول جلوگیری کرده و از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند.

یک مطالعه بزرگ اما قدیمی در سال ۲۰۰۰ نشان داد که به ازای هر ۲۷ میکرومول در لیتر افزایش اسید اسکوربیک (ویتامین C) در خون، ۱۳ درصد کاهش در تشکیل سنگ کیسه صفرا در زنان ۲۰ تا ۷۴ ساله وجود داشت.

به طور کلی، تحقیقات محدود و قدیمی تر است، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.


کوتاه

ویتامین C موجود در آب لیمو و MUFA موجود در روغن زیتون ممکن است از سنگ کیسه صفرا محافظت کند. با این حال، تحقیقات در مورد تأثیر آنها برای کاهش وزن، پاکسازی و سم زدایی محدود است. هیچ مطالعه ای اثرات ترکیبی این غذاها را بررسی نکرده است.


آیا آنها یک ترکیب فوق العاده هستند؟

بسیاری از مواد مغذی موجود در روغن زیتون و آب لیمو ممکن است اثرات مثبتی بر سلامت شما داشته باشند. هر عنصر فواید سلامتی قدرتمند خود را دارد.

اما آیا وقتی روغن زیتون و آب لیمو با هم ترکیب می شوند، می توانند به عنوان یک دوتایی فوق العاده با تاثیرات بیشتر از مصرف هر یک به صورت جداگانه در نظر گرفته شوند؟ خلاصه نه

مردم ادعا کرده اند که این مخلوط می تواند هضم را بهبود بخشد، بدن را تصفیه کند، درد مفاصل را کاهش دهد، از پیری زودرس جلوگیری کند و سنگ کیسه صفرا را درمان کند. با این حال، هیچ مطالعه ای نشان نمی دهد که اثرات آنها با ترکیب آنها افزایش می یابد.


کوتاه

برخی منابع از مخلوط آب لیمو و روغن زیتون برای بهبود هضم، پاکسازی بدن، کاهش درد مفاصل و جلوگیری از پیری زودرس تبلیغ کرده اند. با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.


نکات منفی بالقوه

هیچ مطالعه یا گزارش موردی نشان نداده است که ترکیب روغن زیتون و آب لیمو اثرات مضری دارد. با این حال، این ایده خوبی نیست که انتظار داشته باشیم این مخلوط بیماری را درمان کند، همانطور که برخی منابع حکایتی ادعا می کنند که این کار را انجام می دهد.

هیچ مضرات مشخصی برای ترکیب روغن زیتون و آب لیمو وجود ندارد، اما هر یک از این اجزا دارای چند جنبه منفی جزئی هستند که باید از آنها آگاه بود.

مانند بسیاری از غذاها، برای بخش کوچکی از مردم، لیمو یا روغن زیتون ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود.

غذاهای اسیدی مانند آب لیمو نیز ممکن است به مینای دندان شما آسیب بزند اگر به طور مکرر آنها را مصرف کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که روغن زیتون بسیار پر کالری است. یک قاشق غذاخوری (۱۳.۵ گرم) روغن زیتون ۱۱۹ کالری دارد. بنابراین اگر به دلیل کاهش وزن یا دلایل دیگر می‌خواهید کالری دریافتی خود را محدود کنید، روغن زیتون را در حد اعتدال مصرف کنید.

اگر نمی‌دانید چه درمان‌هایی ممکن است برای شما مفید باشد، با یک پزشک متخصص صحبت کنید.


کوتاه

هیچ خطر عمده شناخته شده ای در رابطه با استفاده از روغن زیتون و آب لیمو وجود ندارد و برخی مضرات جزئی برای هر یک به صورت جداگانه وجود ندارد. ایده خوبی است که قبل از خوددرمانی هر بیماری با یک پزشک متخصص صحبت کنید.


آیا باید روغن زیتون و آب لیمو را ترکیب کنید؟

اگر در مورد ترکیب آب لیمو و روغن زیتون در رژیم غذایی خود کنجکاو هستید، آن را دنبال کنید!

هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که آب لیمو و روغن زیتون هنگام ترکیب مضر هستند. علاوه بر این، آنها یک جفت طعم محبوب هستند و مردم اغلب از آنها در دستور العمل ها، به ویژه در غذاهای مدیترانه ای استفاده می کنند.

علاوه بر ارائه برخی از مزایای سلامتی بالقوه ذکر شده در بالا، آب لیمو و روغن زیتون یک سس سالاد یا پایه عالی برای پخت مرغ و سیب زمینی مدیترانه ای (مورد علاقه شخصی من)، در میان بسیاری از دستور العمل های خوشمزه دیگر است.

اگر پس از مصرف آنها واکنش آلرژیک یا سایر عوارض سلامتی را تجربه کردید، مطمئن شوید که مصرف آنها را قطع کرده و با یک پزشک متخصص مشورت کنید.


کوتاه

علاوه بر فواید سلامت فردی، روغن زیتون و آب لیمو زمانی که برای تهیه سس سالاد مخلوط شوند یا با هم در غذاهای دیگر استفاده شوند، طعم بسیار خوبی دارند.


در پایان

منابع حکایتی نشان داده‌اند که روغن زیتون و آب لیمو وقتی با هم ترکیب می‌شوند، یک ترکیب قدرتمند هستند. برخی افراد ادعا می کنند که این ترکیب می تواند هضم را بهبود بخشد، بدن را تصفیه کند، درد مفاصل را کاهش دهد، از پیری زودرس جلوگیری کند و سنگ کیسه صفرا را درمان کند.

با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. به نظر نمی رسد که کیفیت سلامتی روغن زیتون و آب لیمو با ترکیب این دو ماده افزایش یابد.

از سوی دیگر، برخی از اجزای منحصر به فرد روغن زیتون و آب لیمو ممکن است دارای مزایای سلامتی مورد حمایت تحقیقاتی دیگری نیز باشند.

از آنها همچنین یک مخلوط خوشمزه درست می کنند که می توانید از آن در آشپزی استفاده کنید.


منبع: healthline

عکس از: freepik . pinterest

دسته بندی خواص زیتون مقالات علمی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “ترکیب روغن زیتون و آب لیمو: فواید و معایب”

  1. من هر وقت کمی از روغن زیتون استفاده میکنم، درد مفصلی ام بیشتر میشه، و ضمنا” گاهی هم احساس برخورد نوک سوزن به قسمتهایی از سطح بدنم رو دارم!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت